Wat betekent hybride werken voor de inrichting en organisatie van werk?
In het begin van de coronacrisis werden organisaties ineens geconfronteerd met de noodzaak om op grote schaal te switchen naar thuiswerken. De problemen die dat met zich meebracht, werden improviserenderwijs opgelost, vanuit de veronderstelling dat het om een tijdelijke situatie ging. Nu maatschappijbreed de mogelijkheid wordt geopperd om ook op langere termijn hybride te gaan werken, is het nodig om de impact daarvan op organisaties onder de loep te nemen.
Zo zijn antwoorden nodig op de volgende onderliggende vragen:
- In hoeverre leidt het op aanzienlijke schaal thuis werken tot coördinatieproblemen in het werk? Welke kenmerken van organisaties zijn hierbij doorslaggevend?
- Hoe kunnen werkgevers en opdrachtgevers worden gestimuleerd om actief te onderzoeken hoe hybride werken het beste ingericht en gefaciliteerd kan worden? Hoe bevorderen we dat hierbij niet (alleen) korte termijn kostenoverwegingen meespelen, maar (vooral) ook overwegingen m.b.t. psychosociaal en fysiek welzijn, creativiteit, productiviteit, diversiteit van het personeelbestand en kosten- en andere baten op langere termijn? En wat is hierin de rol van het lijnmanagement?
- In hoeverre ontstaat er een onderscheid tussen taken die thuis versus op de (kantoor)werkplek gedaan gaan worden? Hoe wordt dit praktisch ingericht en hoe ervaren werknemers dit?
- In hoeverre kunnen creativiteit en innovatie floreren in een hybride/online situatie? Welke factoren spelen daarbij een rol? Wat is nodig om creativiteit en innovatie in een hybride situatie te stimuleren?
- Op welke manier zouden kantoren en werkplekken opnieuw ingericht moeten worden wanneer er op grote schaal hybride wordt gewerkt?
- Hoe kijken werkgevers aan tegen hybride werken en thuiswerken? Welke kenmerken van werkgevers/organisaties bepalen dit beeld? Verschilt het per sector of spelen andere factoren een grote rol?
- Wat zijn de gevolgen van thuiswerken op de productiviteit, kwaliteit van besluitvorming, medezeggenschap en de innovativiteit van verschillende sectoren?
- Hoe zorg je als organisatie voor de professionele ontwikkeling en leermogelijkheden van je medewerkers als iedereen veelvuldiger thuis werkt (coaching, trainingen omzetten naar online mogelijkheden, informatievoorziening)?
- Welke gevolgen heeft het thuiswerken voor de kennisdeling binnen een organisatie?