Online leren geeft een impuls aan modernisering van de visie op leven lang ontwikkelen.
Hoewel het belang van ‘leven lang ontwikkelen’ breed wordt erkend, krijgt het in de Nederlandse praktijk nog niet (altijd) de aandacht die het verdient. Door de pandemie is meer nog dan voorheen duidelijk geworden dat wendbaarheid nodig is om duurzaam op de arbeidsmarkt te kunnen functioneren. Tienduizenden mensen verloren binnen korte tijd hun baan en moesten in een andere sector aan de slag zien te komen - en dus nieuwe kennis en vaardigheden aanleren. Door de snel veranderende samenleving en de groeiende rol van (digitale) technologie en kunstmatige intelligentie ontkomt bijna niemand aan een leven lang ontwikkelen- en dat besef groeit.
Leven lang ontwikkelen zou zich bij uitstek ook dienen te richten op mensen die nu geen werk hebben. Overigens gaat het bij leven lang ontwikkelen niet alleen om de wendbaarheid op de arbeidsmarkt, maar ook onder andere om persoonlijke ontwikkeling en burgerschap.
Van de aanbodkant betekent dit alles dat er kritisch nagedacht moet worden over nieuwe mogelijkheden op het gebied van formele en informele (na)scholing, toetsing en certificering. Zo kan er een innovatieve dynamiek op dit gebied ontstaan.