Er bestaat met name in het basisonderwijs een groeiend tekort aan leerkrachten, zowel kwalitatief als kwantitatief.
Veel basisscholen hebben moeite om voldoende personeel aan te trekken, terwijl de eisen die gesteld worden aan onderwijsgevenden toegenomen zijn. Zij moeten immers in relatief grote klassen aandacht geven aan een divers publiek, waaronder een toenemend aantal kinderen met mentale problemen en/of leerproblemen. Digitalisering betekent niet alleen dat docenten zelf moeten kunnen omgaan met digitale apparatuur en toepassingen, maar liefst ook dat zij kinderen de technische, sociale en cognitieve vaardigheden bijbrengen die nodig zijn in de online wereld. Bovendien vraagt online lesgeven ook aanpassingen op het gebied van pedagogiek en didactiek. Kortom, het beroep van leerkracht in het basisonderwijs is sterk veranderd, waardoor niet iedereen die bevoegd is ook daadwerkelijk bekwaam is. Ook in andere vormen van onderwijs en scholing zijn voor specifieke vakken te weinig (bekwame/bevoegde) docenten.