Winkelen verplaatst zich steeds meer naar de online omgeving.
De bestaande trend waarbij consumenten meer online kopen en minder in fysieke winkels, is door de pandemie versterkt. De omzet van webshops steeg in 2020 met 25% ten opzichte van het jaar daarvoor. Twee op de vijf Nederlanders zeggen meer online te zijn gaan winkelen tijdens de pandemie [bron: Ipsos] en het percentage Nederlanders dat in de afgelopen drie maanden online gewinkeld heeft steeg van 64% in 2019 naar 71% in 2020. De stijging in de thuisbezorging van maaltijden en online bestellingen bij supermarkten overtrof de verwachtingen (37% meer maaltijdbezorging en 49% meer online bestellingen bij de supermarkt).
Hoewel er in de jaren daarvoor ook al duidelijk sprake was van een trend richting meer online winkelen, is er duidelijk sprake van een grote versnelling, met name ook voor de maaltijdbezorging en online bestellingen bij supermarkten. Die versnelling lijkt door te zetten. Ongeveer een derde van alle Nederlanders zegt op langere termijn minder gebruik te gaan maken van fysieke winkels, terwijl slechts 8% vaker naar een fysieke winkel wil. Dat geldt met name voor elektronica, sport en modeartikelen. Voor deze sectoren zal de afname van winkels in de (binnen)steden [link naar een vorige trend] dus doorzetten. In andere sectoren (bouwmarkten, supermarkten en drogisterijen) blijft de fysieke winkel populairder. De groei in het online kopen van (kant-en-klare) maaltijden lijkt structureel.